Huishoudelijk Reglement
Algemeen.
Artikel
1. De vereniging genaamd: Hockey Club QZ (H.C.Q.Z.), hierna te noemen “de vereniging” is bij notariële akte opgericht op 30 juni 2006 (na fusie tussen Mixed Hockeyclub Quick en Mixed Hockey Vereniging “Zonder Oefening Weer-Loos”) en is gevestigd te Nijmegen
2. Dit huishoudelijk reglement is een nadere uitwerking van de statuten van de vereniging
Het clubtenue.
Artikel 2
1. Het tenue van de vereniging bestaat uit:
- een donkerblauw shirt met oranje accenten;
- een oranje broek (heren/jongens) of een oranje rok (dames/meisjes);
- donkerblauwe kousen.
Het bestuur kan bepalen dat het clubtenue wordt voorzien van vastgestelde accenten, zoals bijvoorbeeld sponsoruitingen.
2. De leden zijn verplicht bij competitiewedstrijden het officieel vastgestelde clubtenue te dragen.
Leden.
Artikel 3
1. Leden zijn die natuurlijke personen, die door het bestuur dan wel de algemene vergadering als lid zijn toegelaten, met inachtneming van hetgeen daaromtrent in de statuten en in dit huishoudelijk reglement is bepaald.
2. De vereniging kent als leden:
- seniorleden;
- juniorleden;
- trimleden
- ereleden;
- leden van verdienste.
3. Seniorleden zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar achttien (18) jaar of ouder zijn.
4. Juniorleden zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar jonger zijn dan achttien (18) jaar.
Juniorleden worden nader onderscheiden in:
a. juniorleden A: juniorleden A zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar zestien (16) jaar of ouder, doch nog geen achttien (18) jaar zijn;
b. juniorleden B: juniorleden B zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar veertien (14) jaar of ouder, doch nog geen zestien (16) jaar zijn;
c. juniorleden C: juniorleden C zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar twaalf (12) jaar of ouder, doch nog geen veertien (14) jaar zijn;
d. juniorleden D: juniorleden D zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar tien (10) jaar of ouder, doch nog geen twaalf (12) jaar zijn;
e. juniorleden E: juniorleden E zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar nog geen tien (10) jaar zijn;
f. juniorleden F: juniorleden F zijn zij die vóór één oktober van het lopende verenigingsjaar nog geen acht (8) jaar zijn.
g. Trimleden zijn natuurlijke personen die voor één oktober van het lopende
verenigingsjaar achttien (18) jaar of ouder zijn en die de hockeysport beoefenen door middel van het volgen van training en het spelen van vriendschappelijke wedstrijden. Trimleden spelen geen competitie.
5. Ereleden zijn meerderjarige natuurlijke personen aan wie wegens hun buitengewone verdiensten jegens de vereniging het erelidmaatschap is verleend door de algemene vergadering op voorstel van het bestuur. Ereleden hebben toegang tot en stemrecht in de algemene vergadering. Ereleden zijn als zodanig vrijgesteld van het betalen van contributie.
6. Leden van verdienste zijn meerderjarige danwel minderjarige natuurlijke personen die door hun prestaties aanspraak kunnen maken op de erkentelijkheid van de vereniging en aan wie het lidmaatschap van verdienste is verleend door het bestuur. Leden van verdienste hebben wel toegang tot maar geen stemrecht in de algemene vergadering. Leden van verdienste zijn als zodanig vrijgesteld van het betalen van contributie.
Wijze aanmelding leden, voorwaarden toelating.
Artikel 4
1. Een natuurlijk persoon die lid wenst te worden van de vereniging dient een door het bestuur te verstrekken inschrijfformulier geheel ingevuld en ondertekend in te dienen bij de secretaris van het bestuur of een daartoe door het bestuur aangewezen persoon. Hiertoe kan via de website van de vereniging (www.hcqz.nl) de benodigde informatie worden ingevuld. Minderjarigen kunnen alleen worden toegelaten als lid indien het inschrijfformulier wordt mede-ondertekend door hun wettelijke vertegenwoordiger.
Binnen een maand na het indienen van de aanvraag ontvangt de aanvrager van of namens het bestuur schriftelijk of elektronisch bericht over diens al dan niet toelating als lid van de vereniging. In geval van niet-toelating wordt de reden daarvan vermeld.
2. Het bestuur kan bepalen dat nieuwe leden eenmalig een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan entreegeld dienen te betalen, zulks conform het bepaalde in artikel 12 lid 4 van de statuten. Dit geldt niet voor seniorleden die dit worden op grond van het bepaalde in de laatste volzin van artikel 6 lid 5 van de statuten.
3. Voor diegenen die gedurende het verenigingsjaar lid worden, geldt dat zij, indien zij lid worden voor één januari van het betreffende verenigingsjaar, de volledige contributie verschuldigd zijn. Indien zij lid worden na één januari van het betreffende verenigingsjaar, zijn zij de helft van de contributie verschuldigd.
4. Het bestuur is bevoegd een wachtlijst in te stellen in het geval er onvoldoende veld‐, trainings- en/of teamcapaciteit is. Het bestuur is bevoegd nader te bepalen welke criteria gelden voor het aanleggen van de wachtlijst en de volgorde van toelating van nieuwe leden.
Toelating, rechten en verplichtingen donateurs.
Artikel 5
Het bestuur beslist per individueel geval over de toelating van een donateurs, waaronder uitdrukkelijk ook worden verstaan leden van de Club van 100, en over de voorwaarden van die toelating, waarbij in ieder geval geldt dat:
a. ook niet-leden van de vereniging donateur kunnen zijn;
b. de financiële bijdrage waarmee de donateur de vereniging steunt ten minste
€ 100,00 (zegge: één honderd euro) per verenigingsjaar dient te bedragen;
c. de donateur dit bedrag, tenzij nader schriftelijk of langs elektronische weg met het bestuur anders wordt overeengekomen, in een maal aan de vereniging dient te voldoen binnen dertig dagen na ontvangst van de betreffende nota;
d. het donateurschap elk jaar stilzwijgend voor een jaar wordt verlengd, tenzij de donateur of het bestuur het donateurschap voor het volgende verenigingsjaar schriftelijk of langs elektronische weg beëindigt vóór één mei van het lopende verenigingsjaar of tenzij nader schriftelijk of langs elektronische weg tussen het bestuur en de donateur anders wordt overeengekomen.
e. Donateurs hebben gratis toegang tot de accommodatie. Voorts hebben donateurs toegang tot de algemene vergadering en kunnen zij daarin het woord voeren. Zij zijn niet stemgerechtigd.
Ledenregistratie.
Artikel 6
1. De secretaris van het bestuur houdt een register bij waarin de namen en de adressen van de leden worden bijgehouden.
2. Ieder lid is verplicht bij wijziging van zijn adres hiervan onverwijld de secretaris van het bestuur schriftelijk of langs elektronische weg in kennis te stellen. Eventuele kosten die door de vereniging moeten worden gemaakt om een adreswijziging op een andere wijze te achterhalen, worden op het desbetreffende lid verhaald.
3. De secretaris van het bestuur draagt er zorg voor dat de leden worden aangemeld bij de Koninklijke Nederlandse Hockey Bond (KNHB).
4. De persoonsgegevens zullen door de vereniging uitsluitend worden gebruikt voor verenigingsdoeleinden en ter informatie van de KNHB. De gegevens zullen niet aan derden ter beschikking worden gesteld, tenzij daartoe toestemming is gegeven.
Opzegging lidmaatschap.
Artikel 7
1. a. Behoudens schriftelijke opzegging wordt het lidmaatschap jaarlijks stilzwijgend verlengd.
b. Opzegging kan uitsluitend schriftelijk of per e-‐mail aan de ledenadministratie plaatsvinden. Opzegging van het lidmaatschap dient plaats te vinden vóór één mei. Indien het lidmaatschap voor het volgende verenigingsjaar niet vóór één mei van het lopende verenigingsjaar bij de ledenadministratie is opgezegd, is de volledige contributie van het volgende verenigingsjaar verschuldigd.
c. De ledenadministratie verstrekt een ontvangstbevestiging van de opzegging. Deze ontvangstbevestiging geldt als enig wettig bewijs.
d. Afmeldingen op andere wijze (mondeling) of bij andere personen (coaches, lijnhoofden, trainers e.d.) worden als nietig beschouwd.
2. Als de opzegging niet heeft plaatsgevonden volgens het bepaalde in lid 1 kan het bestuur respectievelijk de penningmeester dispensatie verlenen en de opzegging toch tegen het einde van het lopende verenigingsjaar doen geschieden, in geval deze opzegging geschiedde:
a. wegens verhuizing naar buiten de gemeente waar de vereniging haar zetel heeft;
b. op grond van medisch advies;
c. op grond van andere, naar het oordeel van het bestuur danwel de penningmeester, afdoende redenen.
Contributie.
Artikel 8
1. Leden zijn aan de vereniging verschuldigd:
a. entreegeld (eenmalig en alleen indien daartoe besloten is door het bestuur); en
b. contributie.
2. Voorts kan het bestuur ertoe besluiten dat leden in de in dit artikel genoemde gevallen een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan administratiekosten aan de vereniging zijn verschuldigd.
3. Ereleden en leden van verdienste zijn, indien zij niet tevens op andere wijze lid zijn, niet contributieplichtig.
4. Nieuwe leden dienen, indien het bestuur daartoe besluit, eenmalig een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen bedrag aan entreegeld te betalen. Dit geldt niet voor seniorleden die dit worden op grond van het bepaalde in de laatste volzin van artikel 6 lid 5 van de statuten.
5. Elk lid van de vereniging is verplicht tot betaling van een jaarlijks door de algemene vergadering vast te stellen contributie.
6. De contributienota's worden verzonden onder toezicht van de penningmeester van het bestuur.
7. De vereniging biedt de leden de mogelijkheid aan hun contributieverplichtingen te voldoen door middel van een automatische incasso. Hiertoe wordt aan deze leden een formulier ter beschikking gesteld met behulp waarvan zij de vereniging doorlopend kunnen machtigen - tot wederopzegging - tot het incasseren van de contributie. Administratiekosten zijn bij deze wijze van betaling niet verschuldigd.
Het bestuur kan ertoe besluiten dat leden die geen automatische incassomachtiging afgeven jaarlijks een bedrag aan administratiekosten zijn verschuldigd.
8. Aan nieuwe leden wordt tezamen met het inschrijfformulier een formulier toegezonden door middel waarvan zij de vereniging doorlopend kunnen machtigen - tot wederopzegging - tot het jaarlijks incasseren van de contributie voor het eerste jaar, alsmede, indien van toepassing, eenmalig het entreegeld. Administratiekosten zijn bij deze wijze van betaling niet verschuldigd.
9. Bij betaling van de contributie middels automatische incasso hebben leden de keuze om de contributie in één termijn of in drie gelijke termijnen te voldoen.
Indien de bank, om welke reden dan ook, afgeschreven gelden storneert op de rekening van het lid dat een machtiging heeft afgegeven zal de vereniging ofwel een hernieuwde poging tot incasso doen ofwel alsnog een contributienota verzenden teneinde het lid in de gelegenheid te stellen aan zijn betalingsverplichting te voldoen. Indien betaling na aanmaning niet heeft plaatsgevonden, kan een invorderingsprocedure worden gestart, zulks conform het hierna onder lid 12 van dit artikel bepaalde.
10. In geval van niet tijdige betaling is het lid zonder nadere aanmaning of ingebrekestelling in verzuim en uit dien hoofde rente en incassokosten verschuldigd.
11. Een maand na de vervaldatum wordt een aanmaning verzonden. Alsdan zijn administratiekosten verschuldigd, alsmede een boete waarvan de hoogte door het bestuur wordt vastgesteld.
12. Een lid dat twee maanden na de vervaldatum nog niet volledig heeft voldaan aan zijn betalingsverplichtingen, voortvloeiend uit dit huishoudelijk reglement, kan met onmiddellijke ingang worden geschorst door het bestuur. Dit houdt in dat het lid de rechten die aan het lidmaatschap verbonden zijn niet langer kan uitoefenen totdat geheel aan de betalingsverplichtingen is voldaan.
Na schorsing kan het bestuur de inning van de vordering uit handen geven. In dat geval komen de (buiten)gerechtelijke kosten volledig voor rekening van het lid. De buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op ten minste 15 % (zegge: vijftien procent) van het te incasseren bedrag of, indien de werkelijke kosten hoger zijn, op die werkelijke kosten.
13. Een lid aan wie het lidmaatschap is opgezegd kan opnieuw lid worden met ingang van het volgende verenigingsjaar indien hij voor de aanvang van dat verenigingsjaar volledig aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. Alsdan is dit lid geen entreegeld verschuldigd.
14. Restitutie van de contributie wordt niet verleend, tenzij in zeer bijzondere gevallen vanwege zwaarwegende redenen, zulks ter beoordeling van het bestuur. Een lid dient hiertoe een schriftelijk of elektronisch verzoek te richten aan het bestuur.
Schadeloosstellingen en boeten.
Artikel 9
1. Ieder lid is aansprakelijk voor schade die het aan materiaal, dat eigendom is van de vereniging ofwel in bruikleen is afgestaan aan de vereniging, heeft aangericht.
2. Elke geconstateerde schade wordt geacht te zijn veroorzaakt door het lid of de leden die de desbetreffende zaak het laatst heeft respectievelijk hebben gebruikt, tenzij door de betrokkene(n) het tegendeel wordt aangetoond.
3. Elk lid dat schade aan materiaal van de vereniging heeft toegebracht is verplicht op verbeurte van een boete van € 100 (zegge: één honderd euro) het bestuur hiervan per omgaande via e-mail ([email protected]) op de hoogte te stellen.
4. Indien het herstellen van de door een lid toegebrachte schade aan materiaal kosten met zich meebrengt, beslist uiteindelijk het bestuur wie de kosten draagt.
5. Het bestuur is niet aansprakelijk voor schade toegebracht aan eigendommen van welke aard ook van leden of derden in het gebouw of op het terrein van de vereniging aanwezig.
6. De vereniging heeft voor haar leden geen separate ongevallenverzekering afgesloten. De KNHB heeft evenwel voor al haar leden een ongevallen- en aansprakelijkheidsverzekering afgesloten. Deze verzekeringen bieden secundaire dekking. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van de KNHB.
Bestuur.
Artikel 10
1. Het bestuur bestaat uit een door de algemene vergadering vast te stellen aantal van ten minste drie meerderjarige natuurlijke personen.
2. Bestuursleden worden door de algemene vergadering benoemd uit de leden. De algemene vergadering kan besluiten één of meerdere niet-leden van de vereniging te benoemen tot bestuurslid. Deze laatst bedoelde bestuursleden (niet-leden) hebben toegang tot en een raadgevende stem in de algemene vergadering.
3. De voorzitter van het bestuur wordt als zodanig door de algemene vergadering in functie benoemd. Het bestuur benoemt uit zijn midden een secretaris en een penningmeester. De functies van secretaris en penningmeester kunnen in één persoon verenigd worden.
4. Het bestuur verdeelt in onderling overleg de functies en stelt de taken van ieder bestuurslid vast, met inachtneming van de bepalingen van de statuten en van dit huishoudelijk reglement. In beginsel kent het bestuur in ieder geval de navolgende functies: een voorzitter, een secretaris, een penningmeester, een bestuurslid Jeugdzaken, een bestuurslid Hockeyzaken, een bestuurslid Accommodatie (Staddijk).
5. De voorzitter heeft de leiding van de vergaderingen van het bestuur en de leden en zal de notulen hiervan mede-ondertekenen. De voorzitter brengt op de jaarlijks te houden algemene vergadering verslag uit van het afgelopen verenigingsjaar. De voorzitter is eindverantwoordelijk voor het totale beleid en onderhoudt interne- en externe contacten. Bij ontstentenis of belet van de voorzitter worden zijn taken waargenomen door een door de overige bestuursleden aan te wijzen lid van het bestuur.
6. De taken van de secretaris van het bestuur zijn de navolgende:
a. het voeren van correspondentie uit naam van en in overleg met het bestuur;
b. het houden van het verenigingsarchief;
c. het notuleren ter algemene vergadering, tenzij een andere persoon daartoe door het bestuur is aangewezen, en mede-ondertekening van vastgestelde notulen;
d. het notuleren ter bestuursvergadering, tenzij een andere persoon daartoe door het bestuur is aangewezen, en mede-ondertekening van goedgekeurde notulen.
e. draagt zorg voor de samenstelling, inhoud en uitgave van vereniginginformatie;
f. houdt de ledenadministratie bij.
7. De taken van de penningmeester van het bestuur zijn de navolgende:
a. het innen en het beheren van alle gelden van de vereniging;
b. het uit naam van het bestuur afleggen van rekening en verantwoording aan de algemene vergadering over de geldstromen binnen de vereniging;
c. stelt de contributie regeling op;
d. draagt zorg voor een goede financiele bedrijfsvoering;
e. bewaakt de toegekende budgetten, signaleert afwijkingen t.b.v. de toegekende budgetten en doet, indien nodig, voorstellen voor tussentijdse wijzigingen;
Daartoe stelt de penningmeester van het bestuur zich aansprakelijk voor de onder hem berustende gelden en andere activa die aan de vereniging toebehoren of die de vereniging in bruikleen heeft ontvangen. De penningmeester van het bestuur mag slechts tussentijds aftreden, indien de boeken zijn goedgekeurd door de kascommissie als bedoeld in artikel 22 lid 3 van de statuten.
8. Ieder bestuurslid is tegenover de vereniging gehouden tot een behoorlijke vervulling van de hem opgedragen taak. Indien het een aangelegenheid betreft die tot de werkkring van twee of meer bestuursleden behoort, is ieder van hen voor het geheel aansprakelijk ter zake van een tekortkoming, tenzij deze niet aan hem is te wijten en hij niet nalatig is geweest in het treffen van maatregelen om de gevolgen daarvan af te wenden.
Commissies.
Artikel 11
1. De vereniging kent een aantal verschillende commissies. Deze commissies worden ingesteld door de algemene vergadering en kunnen te allen tijde ook door die algemene vergadering worden ontbonden.
2. De algemene vergadering kan een benoemingsprocedure vaststellen, welke procedure aan de betreffende commissie schriftelijk of langs elektronische weg bekend wordt gemaakt.
3. Een bestuurslid kan, behoudens het bepaalde in lid 10, geen deel uitmaken van een commissie, tenzij het bestuur en de commissie gezamenlijk unaniem anders beslissen. Elk bestuurslid heeft het recht de vergaderingen van een commissie bij te wonen; zij kunnen daarin het woord voeren maar hebben geen stemrecht.
4. Van commissies kunnen ook niet-leden van de vereniging deel uitmaken.
5. De algemene vergadering zal voor elke commissie een reglement vaststellen, waarin de taken en verantwoordelijkheden van de commissie zijn vastgelegd.
6. Commissies brengen over hun vergaderingen schriftelijk of langs elektronische weg verslag uit aan het bestuur. Commissies brengen bovendien aan het einde van het boekjaar een schriftelijk verslag uit over dat boekjaar aan de algemene vergadering.
7. Iedere commissie dient voor aanvang van een boekjaar een begroting voor het komende boekjaar in te dienen. Omtrent de financiën van een commissie kan het bestuur een tussentijdse rapportage verlangen.
8. De vereniging kent in ieder geval de volgende commissies:
a. de kascommissie (als bedoeld in artikel 22 lid 3 van de statuten);
b. de wedstrijdcommissie;
c. de jeugdcommissie;
d. de tuchtcommissie;
e. de accommodatiecommissie;
f. de scheidsrechterscommissie.;
g. de sponsorcommissie;
h. de activiteitencommissie;
i. de commissie medische zaken en
j. de commissie Hockeyzaken.
9. De kascommissie bestaat uit twee leden en heeft tot taak het onderzoeken van de balans en de staat van baten en lasten met toelichting van het bestuur en het uitbrengen van verslag daarvan aan de algemene vergadering. De kascommissie heeft daartoe het recht om van het bestuur te eisen dat inlichtingen worden verschaft, dat de kas en de waarden worden getoond en dat boeken, bescheiden en andere gegevensdragers van de vereniging voor raadpleging beschikbaar worden gesteld.
10. De wedstrijdcommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal één lid. De leden van de wedstrijdcommissie zijn onbeperkt herbenoembaar.
De wedstrijdcommissie heeft tot taak het (doen) uitvoeren van het wedstrijdreglement van de vereniging. De leden van de wedstrijdcommissie zijn contactpersoon bij afgelastingen van wedstrijden, signaleren knelpunten in het wedstrijdschema en neemt initiatief om deze op te lossen.
11. De jeugdcommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal drie leden. De leden van de jeugdcommissie zijn onbeperkt herbenoembaar. De jeugdcommissie heeft tot taak, overeenkomstig het in het wedstrijdreglement van de vereniging bepaalde, het begeleiden van de juniorleden. De jeugdcommissie is verantwoordelijk voor het samenstellen van alle jeugdploegen voor zowel de veld- als zaalcompetitie. De commissie onderhoudt contact, begeleid en stimuleert coaches. De commissie onderhoudt contact met ouders van jeugdleden en probeert ouders bij de vereniging te betrekken.
12. De tuchtcommissie bestaat uit drie leden. De leden van de tuchtcommissie worden benoemd op voordracht van het bestuur door de algemene vergadering voor een periode van drie jaar.
De leden van de tuchtcommissie zijn onbeperkt herbenoembaar.
De tuchtcommissie heeft tot taak het beoordelen en bestraffen van overtredingen door leden overeenkomstig het in het tuchtreglement van de vereniging bepaalde.
13. De accommodatiecommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal drie leden. De leden van de accommodatiecommissie zijn onbeperkt herbenoembaar. De accommodatiecommissie heeft tot taak het beheren van en het plegen van onderhoud aan de accommodatie, veld en groen van de vereniging. Tevens het keuren van de velden ten aanzien van de trainingen en de wedstrijden op het veld van de vereniging. Hiervoor speelt zowel de veldconditie als de veiligheid van de spelers met betrekking tot de staat van het veld een rol.
Geeft gevraagd en ongevraagd advies, via het bestuur, betreffende het onderhoud van de velden t.a.v. de kwaliteit van het veld;
De accommodatiecommissie is gerechtigd personen die zich niet in overeenstemming met de door haar ter beheer van de accommodatie gestelde regels gedragen onder opgaaf van redenen de toegang tot de accommodatie van de vereniging te ontzeggen.
14. De scheidsrechterscommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal één lid. De leden van de scheidsrechterscommissie zijn onbeperkt herbenoembaar. De scheidsrechterscommissie heeft tot taak het zorg dragen voor de leiding over wedstrijden en toernooien van de vereniging en voor de bevordering van de coördinatie van de opleiding tot gekwalificeerd scheidsrechter.
15. De sponsorcommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal één lid. De leden van de sponsorcommissie zijn onbeperkt herbenoembaar. Het lid van de sponsorcommissie legt verantwoording af aan de voorzitter van de sponsorcommissie. Binnen de Sponsorcommissie is de voorzitter verantwoordelijk voor het lid van de commissie en deze is het aanspreekpunt van de Sponsorcommissie naar het lid van de commissie. De sponsorcommissie heeft tot taak het opbouwen van een sponsornetwerk; werven van gelden of diensten d.m.v. verschillende vormen van sponsoring; het opstellen, afsluiten, registreren en archiveren van contracten.
16. De activiteitencommissie wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal drie lid. De leden van de activiteitencommissie zijn onbeperkt herbenoembaar. De activiteitencommissie heeft tot taak het organiseren van sociale en verenigingsbindende activiteiten naast de hockeyactiviteiten evenals het houden van acties ter versterking van de clubkas.
17. De commissie medische zaken wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal één lid. De leden van de commissie medische zaken zijn onbeperkt herbenoembaar. De commissie medische zaken heeft als taak het opstellen van adviezen richting bestuur en leden betreffende medische aangelgenheden binnen de club.
18. De commissie Hockeyzaken wordt benoemd door het bestuur en bestaat uit minimaal drie leden. De leden van de commissie Hockeyzaken zijn onbeperkt herbenoembaar. De commissie heeft als taak het samenstellen van de seniorenteams en het aanstellen van trainers voor alle teams, inclusief de volledige begeleidingsstaf van Dames 1 en Heren 1. Tevens is deze commissie verantwoordelijk voor beheer van trainings- en keepersmateriaal.
Officieel orgaan.
Artikel 12
1. De vereniging heeft een officieel orgaan, te weten:
- de website: www.hcqz.nl
Daarnaast kan het bestuur ertoe besluiten om een nieuwsbrief rond te sturen.
2. Het bestuur benoemt een websitebeheerder, die belast is met het beheer van de website en, indien hiertoe besloten wordt, het verspreiden van de nieuwsbrief.
3. De secretaris van het bestuur, dan wel het bestuurslid dat belast is met het wedstrijdsecretariaat maakt in het officieel orgaan melding van:
a. aankondiging en agenda's van algemene vergaderingen;
b. wedstrijden en toernooien; en
c. besluiten en mededelingen, voor zover deze door het bestuur nodig worden geacht.
Algemene vergaderingen.
Artikel 13
1. De voorzitter van de algemene vergadering verleent de leden het woord in de volgorde waarin zij dit hebben gevraagd. De secretaris van de algemene vergadering houdt hiervan aantekening. De voorzitter heeft het recht een lid dat zich volgens zijn mening niet behoorlijk gedraagt het woord te ontnemen of het verblijf ter vergadering te ontzeggen behoudens een geslaagd beroep van de betrokkene op de vergadering.
2. De secretaris van de algemene vergadering legt ter vergadering een presentielijst neer waarop de aanwezige leden hun naam en handtekening plaatsen. Voorts wordt op de presentielijst aangetekend of een lid, en zo ja door welk ander lid, gemachtigd is tot het uitbrengen van nog een stem, onder overlegging van een, naar het oordeel van de voorzitter, afdoende schriftelijke of elektronische volmacht, als bedoeld in artikel 19 lid 7 van de statuten.
Slechts die stemgerechtigde leden wier namen op de presentielijst voorkomen nemen al dan niet middels een gevolmachtigde, aan de stemmingen deel.
3. Indien schriftelijk wordt gestemd, worden als ongeldige stemmen aangemerkt stembiljetten die:
a. ongetekend zijn;
b. onleesbaar zijn;
c. een persoon niet duidelijk aanwijzen;
d. de naam bevatten van een persoon die niet verkiesbaar is;
e. voor iedere verkiesbare plaats meer dan een naam bevatten;
f. meer bevatten dan een duidelijke aanwijzing van de persoon.
4. Van het verhandelde in een algemene vergadering worden door de secretaris of de door het bestuur daartoe aangewezen persoon notulen gemaakt. De notulen worden in het officieel orgaan gepubliceerd of op een andere wijze, ter keuze van het bestuur, ter kennis van de leden gebracht en dienen door de eerstvolgende algemene vergadering te worden vastgesteld.
Wijzigingen van dit huishoudelijk reglement.
Artikel 14
1. Dit huishoudelijk reglement kan slechts door de algemene vergadering worden gewijzigd overeenkomstig het bepaalde in artikel 23 van de statuten.
2. Een besluit tot wijziging van dit huishoudelijk reglement treedt in werking op de dag waarop de algemene vergadering dat besluit neemt, tenzij de algemene vergadering een later tijdstip vaststelt.
Dit huishoudelijk reglement is gewijzigd door de algemene vergadering de dato 3 september 2019 en per die datum in werking getreden.

